Czechy 2 dzień

18 maja 2024 – wyjeżdżamy z Bystrzycy do Jabłonkowa na XXI rajd do źródeł Olzy. Przed startem śniadanie w restauracji Bullawa i meldujemy się w Parku Miejskim. Rajd organizują nasi koledzy z PTTS „Beskid Śląski” wraz z Turystycznym Klubem Kolarskim „Ondraszek” z Cieszyna. Pan Zbigniew Pawlik rozpoczął rajd i zaprosił Prezesa RTR Pana Tomasz Nalepę do krótkiej wypowiedzi (byliśmy gośćmi z daleka). Po informacjach przekazanych przez prelegentów ruszyliśmy ku przygodzie eskortowani przez patrol czeskiej Policji. Trasa rajdu: Jabłonkowo (Czeska Republika), Bukowiec, następnie most nad Olzą i jesteśmy po polskiej stronie, do źródeł Olzy gdzie dojeżdżamy rowerami a ostatni odcinek rajdu wszyscy wchodzimy ku źródłu Olzy gdzie nastapi zakończenie rajdu. Muszę podkreślić, iż rajd miał charakter szczególny gdyż w Istebnej mogliśmy zwiedzać Muzeum Jana Wałacha.

Na szczycie przy źródle Olzy czekała na uczestników niespodzianka – wyróżniono najmłodzego i najstarszego uczestnika rajdu i tutaj zaskoczenie – Prezes RTR Pan Tomasz Nalepa odebrał wyróżnienie „Dla grupy z najdalszej miejscowości”. Oczywiście koledzy z TKK „Ondraszek” oprócz historii rajdu zaprezentowali wiersze miejscowych poetów o Olzie jak również zaśpiewali pieśni związane z tym miejscem. Rajd został rozwiązany.

Lecz dla nas trasa się dopiero rozpoczyna: mamy dojechać do najdalej wysuniętego punktu granicy Czech na wschód, a następnie dojechać do Trójstyku Granic Polski-Czech-Słowacji w miejscowości Jaworzynka. Na tym etapie naszej wycieczki czekały na Nas podjazdy, zjazdy (trzeba było bardzo uważać), Przekraczaliśmy granicę Polska-Czechy kilkukrotnie by dotrzeć do wyznaczonych celów. Przewyższenie wyniosło 1304 m i można powiedzieć było ostro … Powrót do Bystrzycy po Jaworzynce raczej zjazd i to chyba wszystkich uczestników najbardziej ucieszyło.

Dziękujemy kolegom z PTTS „Beskid Śląski” oraz TKK „Ondraszek” za zabezpieczenie logistyczne trasy. We wrześniu oczekujemy na kolegów z Republiki Czeskiej w Bieszczadach.

Trasa „XXI Rajdu do źródeł Olzy” i naszych dalszych celów wraz z kierunkiem jazdy

Muzeum Wałacha na trasie „XXI Rajdu do źródeł Olzy” i najdalej wysunięty punkt graniczny Czech